Keď klienti s modelom Defender telefonujú na cestách, streamujú hudbu alebo sledujú satelitnú navigáciu bez prerušenia, časť zásluh patrí Emme Kowalczuk a jej tímu.

Väčšina z nás sa nikdy nepýta, ako všetky tieto technológie fungujú v harmónii. Emma však áno. Povedala by vám, že ide o to, aby ste našli to najlepšie miesto vo vozidle na umiestnenie antén, aby ste dosiahli maximálny výkon. A o elektromagnetickej kompatibilite. Zjednodušene povedané, ide o schopnosť jednotlivých častí elektronického zariadenia vykonávať svoju prácu bez toho, aby sa navzájom rušili. Tomu sa hovorí väzba a je dôležité sa jej vyhnúť.

Emma ako vedúca oddelenia elektromagnetiky v spoločnosti JLR vedie tím odborných inžinierov, ktorí pomocou počítačových simulácií riešia jeden kľúčový problém. „V podstate ide o to, ako dostať tieto elektrické signály z vonkajšej strany vozidla dovnútra k zákazníkovi, ktorý by mohol sťahovať softvér cez internet alebo streamovať médiá na cestách.“

Ľudia čoraz viac očakávajú, že sa ich autá budú správať ako smartfón. Tím Emmy to chápe. „Chceme napodobniť túto konektivitu a zážitok vnútri vozidla. Všetko, čo dokáže váš telefón, chceme, aby dokázalo aj auto. Preto je dosť dôležité zvážiť napríklad to, kde sú na aute umiestnené antény. To vám môže umožniť v podstate rovnakú funkciu, akú máte v telefóne.“

Device storage space in Defender
Device charging systems in Defender

Táto funkcia zahŕňa vzdialené aktualizácie. Emma pri svojej práci využila technológiu SOTA (software-over-the-air) spoločnosti JLR, vďaka ktorej môžu klienti modelu Defender dostávať aktualizácie bez toho, aby museli navštíviť predajcu. Nedávno to znamenalo inštaláciu hlasového rozpoznávania Amazon Alexa, čo je bonus, ktorý mnohí klienti možno nečakali. 

 

„Dúfam, že klienti budú považovať za celkom dobré, že to prišlo z internetu a nemuseli navštíviť predajcu. Keby ste od ľudí žiadali, aby navštíviť predajcu, mysleli by si, že je to dosť veľká nepríjemnosť.“

 

Anténa, ktorá to umožňuje, sa nachádza v malom podstavci v tvare plutvy umiestnenom na streche vozidla Defender a smeruje k zadným dverám – a to z dobrého dôvodu. Zabezpečenie jej správneho fungovania bolo veľkým prínosom pre celý projekt.

 

 „Ak anténu umiestnime na zlé miesto, bude veľmi malá šanca, že zaistí príjem. Môžete ju dať niekde do nárazníka a je to skryté, ale kovová karoséria auta by mohla blokovať komunikačné spojenie so základňovou stanicou mobilnej siete, a to je problém. Umiestnili sme ju hore, aby sme dosiahli maximálny výkon pripojenia.“

Emma a jej tím vytvárajú obrázky, ktoré vyzerajú trochu ako karosérie áut s mrakmi okolo nich, aby pochopili, ako sa správajú rôzne elektromagnetické signály a ako sa môžu navzájom ovplyvňovať. To všetko je podľa nej súčasťou zábavy. „Naozaj dobré na tom je, že si môžete vizualizovať, čo polia robia. Veľa ľudí nazýva elektromagnetickú komunikáciu „mágiou“, pretože niekedy neviete, prečo jednoducho nemôžete prísť na to, prečo nastal problém. Ale pri simulácii môžete skutočne vidieť, kde sú polia a kde dochádza k väzbám. Zbaví vás to mágie, pretože si to môžete vizualizovať.“

Okrem komunikácie so širším svetom posiela Defender správy aj medzi svojimi palubnými technológiami. Tím pracoval na radarovom systéme, ktorý stojí za adaptívnym tempomatom, a na monitoroch mŕtveho uhla vodiča a tlaku v pneumatikách modelu Defender.

Emma, ktorá sa pripojila k spoločnosti JLR v roku 2015, bola prvou osobou v podniku, ktorá pracovala na elektromagnetickej simulácii. Jej tím sa odvtedy rozrástol na osem ľudí, z ktorých tri sú ženy. „Som veľmi hrdá na celý tím za všetku prácu, ktorú odviedli, a schopnosti, ktoré v tejto oblasti získali.“

Táto schopnosť má pôvod v Emminej detskej vášni pre predmety STEM (veda, technika, inžinierstvo a matematika). „Veda a matematika boli vždy mojím záujmom a tieto predmety som absolvovala na GCSE a A-level. Mala som dosť veľký záujem o elektroniku, a preto som na univerzite študovala elektrotechniku. Doktorát som získala v oblasti bezdrôtovej komunikácie, takže vidíte, ako sa v priebehu štúdia zdokonaľujem v nejakej oblasti.“

Po ukončení štúdia pracovala Emma v softvérovej spoločnosti a potom svoje zručnosti preniesla do automobilového priemyslu. Keďže elektronika je v moderných vozidlách čoraz dôležitejšia, jej príklad by mal inšpirovať mnohých ďalších, aby ju nasledovali.

ĎALŠIE PRÍBEHY MODELU DEFENDER

supporting confident women

ŽENY, KTORÉ PREKONALI NEMOŽNÉ

Oslávte neohrozené ženy, ktoré sa nezľaknú náročných výziev s vozidlami Defender. 

Profile photo of Deniz Yetkin

ZÁLEŽÍ NA KAŽDOM DETAILE

Deniz, vedúca procesného reťazca pre programy vozidiel, pracuje na Defenderi v každej etape, aby sa uistila, že vozidlo bude inovatívne a bude spĺňať najvyššie štandardy kvality a spoľahlivosti. 

Profile photo of Ceri Bateman

TVAROVANIE BUDÚCNOSTI

Ceri spája charakteristický vzhľad vozidla Defender s jeho výkonom a odolnosťou. Jej vplyv na model Defender je viditeľný v jeho nádherne navrhnutých svetlometoch. 

PRESKÚMAJTE DEFENDER

Parked car in the desert

DEFENDER 130

Najväčší priestor vo svojej triede až pre osem cestujúcich s tretím radom sedadiel.

Side view of the parked car in the greenary

DEFENDER 110

Väčší priestor so siedmimi sedadlami a možnosťou tretieho radu.

Side view of the parked car

DEFENDER 90

Vyberte si z piatich alebo šiestich sedadiel.

Side view of the defender

DEFENDER HARDTOP

K dispozícii s piatimi, šiestimi alebo siedmimi sedadlami v dvoch prevedeniach karosérie.