Defender prekonáva nemožné. Účelne navrhnutý, veľmi žiadaný a veľmi odolný, je to hrdina modernej doby, ktorý rešpektuje svoju minulosť, ale zároveň predvída budúcnosť.

 

Ako prvý úspešný civilný automobil s pohonom všetkých kolies na svete definoval svet, ktorý pomohol zmeniť – otvoril nové horizonty pre dobrodružstvo, prácu a humanitárne akcie na všetkých kontinentoch. 

 

Defender putuje aj našou kultúrnou krajinou. Prevážal kráľovskú rodinu na turné po celom svete a bol v centre diania najväčších filmových hviezd.

 

To všetko umožnili dvaja muži – vizionárski bratia Wilksovci. Spencer Wilks bol výkonným riaditeľom spoločnosti Rover a Maurice hlavným inžinierom, ktorý sa vždy pozeral dopredu.

Príbeh modelu Defender sa začína v roku 1947 v zátoke Red Wharf na waleskom ostrove Anglesey. Maurice Wilks vytýčil v piesku obrys toho, čo sa malo stať jedným z najlepších vozidiel.

O rok sa hotový Land Rover ukázal svetu. Unikátne dielo priemyselného dizajnu bolo vytvorené tak, aby bolo schopné využívať ľahké hliníkové panely, veľmi krátke previsy a, čo je rozhodujúce, voliteľný pohon všetkých štyroch kolies.

Páky s červenou a žltou hlavicou, ktoré mali na prevodovke všetky modely okrem tých úplne prvých, zredukovali prepínanie medzi pohonom dvoch a štyroch kolies na jednoduchý postup, ktorý fungoval v každej situácii. Toto je predchodca jedinečného systému Terrain Response dnešného modelu Defender.

V priebehu niekoľkých mesiacov sa Wilksov výtvor predával po celom svete. Čoskoro začal cestovať s britskou kráľovskou rodinou. Úplne prvé štátne prehliadkové vozidlo Land Rover s na mieru navrhnutou zadnou plošinou sa používalo na zdravenie davov počas prvej cesty kráľovnej Alžbety II. a vojvodu z Edinburghu, princa Philipa, po krajinách Commonwealthu v roku 1953.

Počas svojho dlhého života bola kráľovná Alžbeta II. často vídaná za volantom vozidla Defender na kráľovských majetkoch, kde modely Defender naďalej slúžia kráľovskej domácnosti.

Defender Old Model
ER 11 coronation batch

Vozidlo tiež umožnilo novému druhu dobrodruhov zdolávať všetky terény na planéte. Dnes už legendárna Expedícia Oxford a Cambridge na Ďaleký východ sa dostala na titulné stránky novín, keď šesť univerzitných študentov v rokoch 1955 – 56 prešlo 18 000 míľ z Londýna do Singapuru.

 

Podobne inšpirovaní boli aj Briti George a Jinx Rodgerovci, ktorí počas siedmich rokov prešli 10 000 míľ vo svojom kombi a urobili kroniku ohrozených afrických kmeňov a divokej prírody. Kanadský biológ Bristol Foster a umelec Robert Bateman, ktorý sa venoval divokej prírode, absolvovali 40 000 míľ dlhú cestu okolo sveta. Bolo ich oveľa viac.

 

Takéto výkony pomohli vytvoriť rekreačnú off-roadovú scénu. Účastníci Camel Trophy – niečo ako majstrovstvá sveta v jazde s pohonom všetkých kolies – inšpirovali vytvorenie dokonalého viacúčelového nástroja pre najnáročnejšie expedície alebo jednoducho na rekreačné kempovanie.

 

Defender z toho urobil celosvetový fenomén. Stále zostáva strážcom plameňa ako stelesnenie dobrodružstva, jazdy v teréne a humanizmu.

 

Bolo to možné, pretože bol predovšetkým vytvorený tak, aby bol vhodný. Taký je aj dnes. Každá verzia sa zlepšuje a stanovuje štandardy, ktoré sa ostatní snažia nasledovať.

 

Vďaka novým dlhším rázvorom sa pôvodný model stal použiteľnejším, čo umožnilo pridať varianty pick-up a kombi. Kombi prinieslo slávne „alpské okienka“ po stranách strechy, ktoré priniesli viac svetla do vozidla a lepšiu viditeľnosť pri zdolávaní serpentín na horských cestách.

 

Motory boli výkonnejšie a účinnejšie, ale stále išlo predovšetkým o funkčné vozidlo. Raný voliteľný „komfortný balík“ obsahoval len o málo viac ako obloženie strechy a dverí. Jeden prvok sa však ukázal ako nadčasový – Defender si stále môžete objednať s odolnými a umývateľnými gumovými rohožami.

V prvom desaťročí sa 70 % produkcie vyviezlo do 150 krajín. Žiadne vozidlo pred ním nezanechalo toľko stôp po pneumatikách na celom svete. Pre nespočetné množstvo ľudí na celom svete to bolo možno prvé auto, ktoré kedy videli.

Celosvetový predaj zahŕňal aj vojenské verzie, čo bolo inšpiráciou pre názov Defender, ktorý sa neskôr používal pre všetky varianty. Mnohé civilné modely vykonávali aj hrdinské činy, slúžili ako servisné vozidlá, sanitky a hydraulické plošiny.

Defender sa dokonca vydal na rallye a odborníci na motoristický šport zo spoločnosti Bowler ho premenili na obávaný súťažný stroj.

Vďaka svojej odolnosti, o ktorej niet pochýb, sa jedinečný model s pohonom všetkých kolies stál čoraz žiadanejším. Séria II z roku 1958 priniesla zvýšenú vizuálnu príťažlivosť a pridala zaoblenie v „páse“, ktoré je na dnešnom modeli Defender stále prítomné.

Classic Defender Islay Edition
Defender Classic Editions in showroom

Takáto príťažlivosť ho priviedla na tie najbizarnejšie miesta. Počas 60. rokov sa s úspešným výtvorom bratov Wilksovcov fotografovali veľké hviezdy ako Marylin Monroe, Steve McQueen a Paul McCartney.

 

Moderný komfort sa začal objavovať v Sérii III od roku 1971 vrátane čalúnenej palubnej dosky a združeného prístrojového panela umiestneného za novým volantom. A pre tých, ktorí požadovali vyšší výkon na ceste aj mimo nej, bol k dispozícii motor V8.

 

County z roku 1982 bol ďalším znakom toho, že tento model s pohonom všetkých kolies je viac než len pracovný kôň. Zvonka sa odlišoval novými farbami s polepmi a po prvýkrát ponúkal aj sedadlá čalúnené látkou.

 

O rok neskôr predstavili verzie Ninety a One Ten dizajn prednej časti, ktorý zostal až do konca výroby klasického modelu Defender. Spolu s vylepšeným interiérom prišiel aj turbodiesel. Komfort zvýšilo aj nové odpruženie s vinutými pružinami.

 

Názov Defender sa zaviedol v roku 1990. Dokonale odrážal to, čo zákazníci na celom svete cítili v súvislosti s týmto jedinečným vozidlom: dôveryhodné, spoľahlivé, robustné a spoľahlivé. Je navrhnutý tak, aby brázdil krajinou.

Dnešný Defender pokračuje v tejto krvnej línii. Táto prepracovaná ikona je prvotriednym expertom na cestách aj v teréne. Najodolnejší a najschopnejší Defender, aký bol kedy vyrobený, je nezastaviteľný a okamžite rozpoznateľný.

 

K dispozícii sú karosérie 90, 110 a 130 s až ôsmimi sedadlami, pričom každá z nich má svoju vlastnú charizmu. A Defender Hard Top znamená biznis, s karosériami 90 a 110 na profesionálne použitia.

 

Všetky sa testovali v tých najdrsnejších podmienkach, od Arktídy až po púšť. Všetky majú karosériu trikrát pevnejšiu ako ich konkurenti s pohonom všetkých kolies.

 

Odolnosť aj udržateľnosť sú súčasťou vízie modelu Defender, ktorou je moderný luxus podľa dizajnu. Defender 110 je k dispozícii ako elektrický hybrid.

 

Odrážajúc svoju hrdinskú a charizmatickú povahu, naďalej podporuje humanitárnu a ochranársku činnosť v spolupráci s Medzinárodnou federáciou spoločností Červeného kríža a Červeného polmesiaca a organizáciou Tusk Trust.

 

Bol zvečnený v stavebnici Lego a inšpiruje novú generáciu na celom svete, aby sa stala novodobými hrdinami. Je to aj filmová hviezda.

 

Fanúšikovia Jamesa Bonda určite videli Defender 110 SVX Double Cabs vo filme SPECTRE, vytvorený na prenasledovanie agenta 007 v alpskom pohorí. Ale práve dnešný Defender čelil najťažšej skúške. Kaskadéri tlačili flotilu 110-iek na maximum v extrémnych terénnych podmienkach vo filme No Time To Die, 25. Bondovom dobrodružstve, aby vytvorili veľkolepú sekvenciu automobilovej naháňačky.

 

Bola to vhodná úloha pre vozidlo, ktoré je teraz samostatnou značkou. Defender má vo svojej blízkej budúcnosti elektrickú víziu, ale zostáva tým, čím bol od roku 1948 – majákom slobody.

ĎALŠIE PRÍBEHY MODELU DEFENDER

supporting confident women

ŽENY, KTORÉ PREKONALI NEMOŽNÉ

S modelom Defender oslavujeme neohrozené ženy, ktoré každý deň posúvajú hranice.

Emergency response team assembled

HUMANITÁRNI PARTNERI OD ROKU 1954

Spolu s Britským Červeným krížom budujeme silu, pripravenosť a odolnosti komunít na celom svete.

PRESKÚMAJTE DEFENDER

Parked car in the desert

DEFENDER 130

Priestor pre spoločné veľkolepé dobrodružstvo.

Side view of the parked car in the greenary

DEFENDER 110

Naložte všetko potrebné a vyrazte kamkoľvek.

Side view of the parked car

DEFENDER 90

Defender vo svojej najčistejšej podobe.

Side view of the defender

DEFENDER HARDTOP

Kde sa stretávajú schopnosti s podnikaním a dobrodružstvom.